
Too blue, too deep, too dark we sank, meandering every moving limb (…), 2022, Camden Arts Centre, London, England, installation view

Too blue, too deep, too dark we sank, meandering every moving limb (…), 2022, Camden Arts Centre, London, England, installation view

Cassia Alata, rhum, bicarbonate ou Négritude s’écroule en part des anges, je suis fatigué (....), 2021
Plastic, metal, leaf from the forest of the Alma River, speaker, electrical wiring
Approx. 200 x 200 x 20 cm / 78 3/4 x 78 3/4 x 7 7/8 in

A female Negro Slave, with a weight chained to her Ankle, Blackness ou Négritude, nuances de vert de la mer (....), 2021
Plastic, metal, fabrics, wood, electrical wiring
Approx. 200 x 200 x 20 cm / 78 3/4 x 78 3/4 x 7 7/8 in

Barre de justice, colliers et cadenas pour enchaîner les esclaves à bord des navires négriers, persistance rétinienne, 2021
Plastic, metal, shells, pearls, fabric, speaker, lemons, tin can, electrical wiring
Approx. 200 x 200 x 20 cm / 78 3/4 x 78 3/4 x 7 7/8 in

Oswald DE ANDRADE, « Manifesto Antropófago », A utopia antropofágica, São Paulo, Editora Globo, 1990, p. 47-52. Maya ANGELOU, Poems, New York, Bantam Books, 1993. Marie-Célie AGNANT, Femmes des terres brûlées, Montréal, Les éditions de la Pleine lune, 2006 (...), 2021
4K video animation
8’00’’ (looped), 9:16

Frank Walter – A Retrospective, 2020, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Germany, installation view

People remain asleep during bad dreams (...) 2020
Metal grid, laser cut steel, paint, plastic, electrical wiring
Approx. 210 x 170 x 64 cm / 82 5/8 x 66 7/8 x 25 1/4 in

Frank Walter – A Retrospective, 2020, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, Germany, installation view

People remain asleep during bad dreams (...) 2020
Plastic, electrical wiring, wood
Approx. 230 x 140 x 50 cm / 90 1/2 x 55 1/8 x 19 3/4 in

People remain asleep during bad dreams (...) 2020
Plastic’s fabric, electrical wiring, wood
Approx. 220 x 60 x 15 cm / 86 5/8 x 23 5/8 x 5 7/8 in

The vicious snake / has always been there / to divide us / crawling, spreading /
cells of our blood (...), 2019
Metal, plastic, fabric, lace, can, string, electrical wiring, snake skin
278 x 110 x 40 cm / 109 1/2 x 43 1/4 x 15 3/4 in

mon corps carcasse / se casse, casse, casse, casse / Mon corps canne à sucre, / flèche, flèche, flèche, flèche / mon corps banane est en larme, / larme, larme, larme / mon corps peau noir, / au couché du soleil, / ne trouve plus le sommeil / mon corps plantation poison / mon corps plantation poison / mon corps plantation / demande la rançon / La pluie n’est plus la pluie / la pluie goutte des aiguilles / la pluie n’est plus la pluie / la pluie goutte des aiguilles / la pluie pesticide / la pluie infanticide / mon père vivait près de la rivière / La rivière était à la lisière / du champ de banane pour panam / banane rouge poudrière / sous les Tropiques du cancer (...) 2019
HD video with sound
7’37’’, looped

Il pleut encore, des minis gouttelettes, elles marquent le temps et le vertige des arbres. Flaques d’eau. Saumâtre, la mer était morte, la terre plus froide. Trouble-fête, corps hâlé, flottait sans raison. Tirailleur éreinté dit: salive, sueur, sperme, larme, j’ai tué des re- flets, massacré des ombres, les pieds dans la vase je n’avais qu’une seule envie. Prendre le large. Pas certain que ce soit le titre final. (... ), 2019, CAN, Neuchâtel, installation view

Il pleut encore, des minis gouttelettes (...) 2019 (detail)
Metal, wood, plastic, electrical wiring, fabric, denim
Variable dimensions

a peptide hormone and neuropeptide, 2019
Zorb ball, VR goggles, virtual reality environment
ø 200 cm / 78 3/4 in

a peptide hormone and neuropeptide, 2019 (detail)
Zorb ball, VR goggles, virtual reality environment
ø 200 cm / 78.7 in

Les lumières affaiblies des étoiles lointaines les lumières à LED des gyrophares se complaisent, lampadaire braise brûle les ailes, sacrifice fou du papillon de lumière, fantôme crépusculaire d’avant la naissance du monde (...) c’est l’étrange, j’ai dû partir trop longtemps le lointain, mon chez moi est dans mes rêves-noirs c’est l’étrange, des mots étranglés dans la noyade, j’ai hurlé seul dans l’eau, ma fièvre (...), 2019, Palais de Tokyo, Paris, installation view

Les lumières affaiblies des étoiles lointaines les lumières à LED des gyrophares se complaisent, lampadaire braise brûle les ailes, sacrifice fou du papillon de lumière, fantôme crépusculaire d’avant la naissance du monde (...) c’est l’étrange, j’ai dû partir trop longtemps le lointain, mon chez moi est dans mes rêves-noirs c’est l’étrange, des mots étranglés dans la noyade, j’ai hurlé seul dans l’eau, ma fièvre (...) 2019, Palais de Tokyo, Paris, installation view

affectionate name, the heart, the sacred heart, they saw, 2019
UV print on wood, paint, paper, plastic, fabric, electrical wiring, metal wiring
Approx. 400 x 300 x 300 cm / 157 1/2 x 118 1/8 x 118 1/8 in

affectionate name, heart, premonition before Josephine was a bunch of stones, 2019
UV print on wood, paper, plastic, hand etched acrylic, fabric, metal, police siren, paint, electrical wiring
Approx. 600 x 300 x 350 cm / 236 1/4 x 118 1/8 x 137 3/4 in

Les lumières affaiblies des étoiles lointaines les lumières à LED des gyrophares se complaisent, lampadaire braise brûle les ailes, sacrifice fou du papillon de lumière, fantôme crépusculaire d’avant la naissance du monde (...) c’est l’étrange, j’ai dû partir trop longtemps le lointain, mon chez moi est dans mes rêves-noirs c’est l’étrange, des mots étranglés dans la noyade, j’ai hurlé seul dans l’eau, ma fièvre (...) 2019, Palais de Tokyo, Paris, installation view

Maïs Chaud Marlboro (...) 2018
VR goggles, metal, UV print on fabric, paint, synthetic plants, strings, electrical wiring, virtual reality environment
Approx. 180 x 150 x 100 cm / 70 7/8 x 59 1/8 x 39 3/8 in

My hands are not between, my palms, the lines, the riverbed, the blood, the red wind, to say hello, long echoes, long strange language, long note recalcitrant, held to say word, without meaning, without you, feel me alight. The thief’s hands, the hands of the rifle the hands of the thief painter the hands of our dirty hands I touch you, slowly, rub again I tell you, spiral, turning, I’m winding you howling storm I was in front of
him man, transparent rubber I was, whistling fold of tongue leaf, undulating howling storm the painter painted the war after stealing the men I screamed without un- derstanding the hairy electric (...) 2018, Lafayette Anticipations, Paris, installation view

In my hands (...) 2018 (detail)
Wood, pigment, conch shells, hair dryers, resin, electrical wiring, plastic tubing
Variable dimensions

Knows to feel, the smell of rain, myopia, flooded, know how to feel, the mood of death, green number will not answer, under the sheets, that will raise the wind, humming- bird will not come anymore, parakeet is already lost, atrocious, you were alone, rhino- ceros sleep, rhinoceros sleep. This is the end, there is no doubt, it’s the bath, the over- flow, it is the anxiety of the sailor. It’s tomorrow, without a warrant, mandala, Mandela, poured, glued the wood, cross your fingers in the shape of a knot. Green number does not answer. Firefighter will not come. Flag will not come anymore, party believes in the hammer, party bruised. Hummingbird, flowering corners, will not come anymore. An- ger, roars of thunder. The count of the O mer, bird. Follow the spots, body is the rain. The soul, in chest, thunderbird thunderbird. God-anger. Contemptible, I would plant saber, I would drag wound, in sand (...) 2019, Drdova Gallery, Prague, installation view

The count of Omer, bird. Follow the spots, body is the rain. The soul, in chest, thunderbird, thunderbird. God-anger, 2018
Cable, rope, bronze, metal, glass, water, pigment, fork, plate, seashell
200 x 48,26 x 48,26 cm / 78 3/4 x 18 7/8 x 18 7/8 in

Me sens tu par terre, petit jeux, cheveux dans la poussière. Source solaire, je suis sorcière. Tête dans les airs, vénère, endocrinien androgyne, sans ovaire, j’ai rdv à 9h, douceur du coeur, à 9h, j’ai des attentes à 9h, mésentente à 9h, j’ai des humeurs à 9h, sueur fureur à 9h. À 9h ou à n’importe quelle heure (...) 2018, Rennes Biennale, Rennes, installation view

Me sens tu par terre, petit jeux, cheveux dans la poussière. Source solaire, je suis sorcière. Tête dans les airs, vénère, endocrinien androgyne, sans ovaire, j’ai rdv à 9h, douceur du coeur, à 9h, j’ai des attentes à 9h, mésentente à 9h, j’ai des humeurs à 9h, sueur fureur à 9h. À 9h ou à n’importe quelle heure (...) 2018, Rennes Biennale, Rennes, installation view

affectionate name, after a big anger, 2018
Raffia, ropes, steel, fabric, dentures, plastic, leather, metal wiring
Variable dimensions

La pluie a rendu cela possible depuis le morne en colère, la montagne est restée silencieuse. Des impacts de la guerre, des gouttes missile. Après tout cela, peut-être que le volcan pro- testera à son tour. – Toute la distance de la mer (...) 2018, Bétonsalon, Paris, installation view

La pluie a rendu cela possible (...) vais-je oser le dire hier on m’a traité de négro de service, 2018
Wood, plastic, pigment, carpet, speakers, sound
250 x 150 x 150 cm / 98 3/8 x 59 1/8 x 59 1/8 in

Toute la distance de la mer, pour que les filaments à huile des mancenilliers nous ar- rêtent les battements de cœur. - La pluie a rendu cela possible (...) 2018, Fondation Ricard, Paris, installation view